De Super Bowl is de finale van het American Football. Het is één van de grootste sportevenementen in Amerika. Veel Amerikanen beschouwen deze finalezondag als een nationale feestdag. Al vele jaren behoort de Super Bowl finale tot het beste bekeken televisieprogramma. Met meer dan 100 miljoen kijkers is het, tezamen met de finale van de UEFA cup, het beste bekeken programma ter wereld.
Bij zulke kijkers vraagt Konrad zich natuurlijk af hoeveel bier er op zo’n finale dag doorheen gaat. Dat soort cijfers zijn inmiddels bekend, dankzij de onderzoeksbureaus Forbes en Nielsen en diverse fabrikanten. Dus:
Tijdens de Super Bowl 2014 werden meer dan 50 miljoen kratten bier van 12 flesjes verkocht. Het eerste kwartaal van het jaar is de bierverkoop in Amerika altijd wat lager. En het stijgt geleidelijk naarmate de zomer dichterbij komt. Maar de zondag van Super Bowl is een uitzondering. Op deze zondag in februari stijgt de verkoop van bier aanzienlijk. Super Bowl wordt ook gezien als een bierevenement. Zelfs mensen die doorgaans geen bier drinken zetten een pijpje of blikje aan hun mond. Negen van de tien bekijkt de finalewedstrijd thuis met vrienden. Het Metlife stadion, waar de finale dit jaar plaatsvond, heeft een capaciteit van 82.000 bezoekers.
Er vinden overigens allerlei onderzoeken plaats rondom bier tijdens de Super Bowl. Fabrikanten willen bijvoorbeeld zien of hun dure advertenties rondom het evenement tot hogere verkoop leiden.
Bijzonder aan de Super Bowl is dat er, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, veel groente wordt gesnackt als rauwkost net een dip. Daarbij worden kippenvleugeltjes gegeten. Tijdens de afgelopen Super Bowl waren dat er iets meer dan 1,2 miljard. De meeste mensen eten die vleugeltjes met een dressing. Blauwe schimmelkaas is daarbij favoriet.
Ook zijn er liefhebbers van chips. Tijdens Super Bowl 2014 werd ongeveer 11 miljoen pond chips gegeten. Deze chips worden gedipt in Guacamole. Hiervoor werden 8 miljoen avacado’s gebruikt. Er zijn ook mensen die pizza’s eten. Deze komen uit de diepvriesvoorraad. Daardoor zijn precieze gegevens niet bekend. Wel meldde Domino’s Pizza voor de Super Bowl dat ze, op basis van ervaring in voorgaande jaren, verwachtte ruim 10 miljoen pizza’s te bezorgen op de drukke zondag. Bijna 50 miljoen Amerikanen bestellen of halen tijdens die dag eten, in plaats van het zelf te maken.
Bronnen: Nielsen Company, NDP Group, Domino’s Pizza, California Avocado Commission, National Restaurant Association, Calorie Control Council and Snack Food Association en anderen.